Tekstgrootte
Onderwijs is voortdurend in beweging. De Hoeksteen wil een lerende organisatie zijn en zich verder bekwamen. Met dit doel is er een meerjarenplan geschreven en komen er per jaar veranderingsonderwerpen aan de orde. Voor 2023-2024 staan de volgende onderdelen ingepland:
Het welbevinden van de kinderen vinden wij erg belangrijk en daarom willen we regelmatig peilen hoe het met onze leerlingen gaat. We hebben hier de vragenlijsten van ZIEN voor. De gedragsspecialisten analyseren de uitkomsten van de lijsten, monitoren het welbevinden van de leerlingen in de groepen, geven adviezen aan leerkrachten en zetten interventies in om het gedrag te verbeteren. Aan het begin van het schooljaar zullen in ieder geval in een aantal groepen een aantal ‘Grol-lessen’ gegeven worden om het proces van groepsvorming te verstevigen.
Een groot onderwerp is het didactisch handelen van de leerkrachten. Door te werken met het doordacht passend lesmodel kan er in een kortere tijd een doelgerichte instructie gegeven worden en kan je als leerkracht vrij eenvoudig nagaan welke kinderen het doel behalen en wie nog extra instructie nodig hebben. Door een effectieve instructie worden er mogelijkheden gecreëerd voor extra instructies en/of begeleiding van (individuele) leerlingen die een andere onderwijsbehoefte hebben. Mede dankzij de software van de methode kan het aanbod aan de leerlingen meer op maat aangeboden worden.
Een gemiddeld hoger aantal leerlingen heeft een ontwikkelingsvoorsprong en/of kenmerken van (hoog)begaafdheid. Als team gaan we nascholing volgen om deze leerlingen nog beter te kunnen signaleren, om het onderwijsaanbod en de leermotivatie voor deze leerlingen te vergroten en handvaten te krijgen hoe om te gaan met die onderpresteren. We nemen de groep als uitgangspunt waarbij deze groep leerlingen in de groep een aanbod krijgt van onder andere Acadin, Rekenen XL en binnen het thematisch werken de taxonomie van Bloom wordt toegepast.
We werken thematisch met de methode IPC. Daarin is het mogelijk om de 21e-eeuwse vaardigheden, ICT, burgerschap en sociale integratie, cultuur, natuur en techniek in te voegen. In het aankomende schooljaar zullen we de leerlijn ICT toevoegen aan ons aanbod van thematisch werken, waarbij er een vaardigheid wordt aangeleerd die gedurende het thema toegepast kan worden.
In de groepen 1-2 en 3 is het aanbod en de organisatie afgestemd op het spelende kind. Er wordt gespeeld in hoeken of in een circuit met veel spelvormen waarin zowel reken- als taaldoelen geoefend worden. Deze manier van werken sluit beter aan bij de manier van leren van jonge kinderen. Het bewegend leren wat hierbij ook ingezet wordt, wordt doorgetrokken naar de groepen 4 t/m 8. In het schooljaar 2022-2023 is hier schoolbreed al een nascholing voor gevolgd. Dit schooljaar gaan we bewegend leren verder uitbouwen en afspraken vastleggen. Dit zorgt er voor dat we bewust keuzes maken in het gebruik van de methode. De leerkracht kijkt kritisch naar wat de groep en de leerlingen nodig hebben en maakt keuzes wat er vanuit de methode aangeboden wordt en hoe doelen ook op een andere manier aangeleerd kunnen worden.
In het schooljaar 2022-2023 is gestart met de Cito-toetsen van ‘Leerling in beeld’. Deze maken de opbrengsten inzichtelijk en geven richting aan ons handelen. De specialisten voor taal/lezen en rekenen denken mee met het aanbod in de klas om daarmee de opbrengsten te verbeteren. Daarnaast denken ze met de IB-ers mee in het beleid door het opstellen/aanpassen van het dyslexieprotocol en het dyscalculieprotocol en het opstellen van doorgaande leerlijnen.
Een school ben je samen met de ouders. Ouders en school delen en zoeken samen naar nieuwe informatie met een voor beide partijen helder doel: de ontwikkeling van hun kind/onze leerling. De ouderbetrokkenheid verdient de nodige aandacht om de relatie thuis en school verder te versterken en samen te werken als partners in opvoeding. In het schooljaar zullen meer en andere contactmoment zijn om de relatie te verstevigen.
Het bestuur van CBS De Hoeksteen heeft twee grote onderwerpen op de agenda staan die van invloed zijn op de school als geheel. Het eerste onderwerp is het vraagstuk of de school voor nieuwbouw of voor renovatie in aanmerking komt. Het tweede is het onderzoek naar meer bestuurlijke samenwerking om de bestuurlijke risico’s te verkleinen.